Skip to content

3 tips voor een leuke vakantie als je relatieproblemen hebt

by Josephine Bots

Help … we moeten op vakantie!

Anton belt mij in paniek op. Hij gaat morgen met zijn gezin op vakantie, maar het zit al maanden niet lekker tussen hem en zijn vrouw. Hij wil weten wat hij moet doen om het toch een beetje leuk te houden.

Ik leg hem uit dat vakantie vaak werkt als een snelkookpan. Dat de problemen die thuis spelen juist op het moment dat het dagelijkse ritme wegvalt, aan de oppervlakte komen. Binnen de kortste keren kan de druk dan hoog oplopen en lijkt het wel of de irritaties nog erger zijn dan thuis.

Tip 1: Houd je verwachtingen reëel. Je relatieproblemen kun je niet thuis achterlaten.

Je hebt samen een negatief patroon opgebouwd en dat is niet weg als je samen met een glas wijn onder de Franse sterrenhemel zit. Integendeel, soms wordt het dan juist pijnlijk duidelijk hoe moeizaam het op dit moment tussen jullie is.

Tip 2: Kijk of je weer met elkaar in contact kunt komen.

En let wat minder op de dingen die je irritant vindt aan je partner. Geef elkaar wat ruimte en ‘laat’ elkaar zo af en toe. Onderneem samen iets gezelligs maar maak het niet te groot, bezoek een markt, ga naar een museum of maak een mooie wandeling. Probeer of je samen een aantal positieve ervaringen kunt creëren.

Tip 3: Ga aan de slag met je relatie.

Het echte werk begint na de vakantie. Zoek uit wat jullie negatieve patroon is wat jullie in de weg zit en hoe je op en positieve manier samen verder kunt. Vraag daarbij hulp! Het is nou eenmaal lastig om met afstand naar je relatie te kijken en te zien wat er aan de hand is. Daar kan een relatietherapeut je goed bij helpen!

Dit artikel is eerder als column in ForYou Magazine verschenen.

Een negatief patroon als vijand van de relatie

by Josephine Bots

Zoek de boef!

“Waarom praat je dan ook niet wat meer met me, ik heb geen idee wat er in je omgaat!” roept Petra tegen Hans in de therapiesessie van deze week.

Petra klinkt luid en de toon is verwijtend. “Hoe kan ik nou met je praten als je zo doet!” zegt Hans “Als jij niet zo boos zou doen zou ik je vertellen wat er in me omgaat!” “Ja” zegt Petra, “maar ik zou helemaal niet zo boos worden als jij wat meer met me zou praten!”

Als jij nou maar …… Herkenbaar?
Als het niet lukt om op elkaar af te stemmen, ontstaat er vaak ‘gedoe’ en gaan de verwijten heen en weer. Je gaat de ander als boosdoener zien. En er ontstaat een negatieve spiraal waarin je samen muurvast komt te zitten.

De schuld ligt echter niet bij één van de partners. Wanneer het herhaaldelijk niet lukt om goed op elkaar af te stemmen, dan ga je je onzeker voelen. En dan ben je geneigd om vooral een vecht-of- vluchtreactie te geven. En zo ontstaat er tussen jullie een negatieve interactie.

Ruzies zijn eigenlijk een vorm van protest tegen het verlies van verbondenheid. Maar door de strijd wordt het alleen maar moeilijker om aan je partner te laten zien en horen wat er in je omgaat. En zo komt de verbondenheid meer en meer onder druk te staan.

Een belangrijke stap in het oplossen van relatieproblemen is om te zien dat niet je partner maar het negatieve patroon de vijand is. Als dat lukt dan kun je samen de strijd aangaan met dit negatieve patroon in plaats van met elkaar!

Dit artikel is eerder als column in ForYou Magazine verschenen

Relatieproblemen als bron van stress

by Josephine Bots

Met andere ogen kijken!

Als je al langere tijd ‘gedoe’ hebt in je relatie en het lukt niet om het negatieve patroon te doorbreken dan geeft dat veel stress.

Het is ook niet makkelijk om te zien en te begrijpen wat er misgaat als je er zelf middenin zit. En als je maar lang genoeg blijft proberen en geen manier vindt die werkt dan wordt je moedeloos. Je energie raakt gewoon op en je kunt er zelfs burn-out van raken!

Als je wilt voorkomen dat zowel je relatie als je gezondheid op het spel komen te staan, is het dus belangrijk om je relatieproblemen niet te lang te laten duren. Laat andere ogen meekijken, schakel hulp in!

Een fijne en liefdevolle relatie is geen ‘extraatje’ van het leven, het is een basisbehoefte. Onderzoeken laten zien dat een positieve relatie ons helpt om beter om te gaan met uitdagingen en moeilijke situaties in ons leven. We worden er ook als persoon sterker van.

Een goede relatie, waarin je je geborgen en emotioneel verbonden voelt, is juist een goede buffer tegen stress!

uit de praktijk

“Ik snap het gewoon niet, waarom kan hij nooit eens doen wat ik vraag” zegt Sandra boos. “Zo moeilijk is het toch niet om dat kacheltje in de badkamer te maken! ”

Peter kijkt mij aan en haalt zijn schouders op. Hij zegt niets. Sandra wordt er nog bozer van en roept “ik sta ook overal alleen voor …!”

Wanneer Sandra en Peter weer in gesprek komen vertelt Peter dat hij het niet meer weet als Sandra zo te keer gaat – hij heeft dan het gevoel dat niets wat hij doet goed genoeg is. En zegt Sandra “het ging natuurlijk niet om het kacheltje, ik was koud en moe en wilde heel graag jouw arm om me heen …”

We hebben allemaal weleens ruzie of wrijving in onze relaties, dat hoort erbij. Maar wanneer je samen steeds in hetzelfde negatieve patroon terecht komt en niet kunt zien wat er aan de hand en er grip op hebt, dan wordt je moedeloos. De relatie wordt dan een energievreter in plaats van een warm bad!

Dit artikel is eerder als column in ForYou Magazine verschenen.

Over gevoel valt niet te twisten!

by Josephine Bots

In de therapiesessie van deze week zit Karin er wat gelaten bij. ‘Weet je’ zegt ze tegen mij, ‘hij is altijd aan het werk. Zijn werk staat op nummer 1, 2, 3, …en ik kom ergens op de 7e plaats.

Jeroen reageert fel: ’Wat je nu zegt dat klopt helemaal niet, ik ben het weekend altijd met jou en de kinderen. En ik zorg er ook voor dat ik mijn deel thuis doe!’

Vervolgens wordt het een welles-nietes discussie …..

Over gevoel valt niet te twisten

© I-bag Dreamstime Stock Photos

Het is lastig om een goed gesprek te hebben over dingen die niet lekker lopen in je relatie. En je partner vertellen dat je iets niet zo leuk vindt van hem of haar wordt nog lastiger als er al ‘relatiegedoe’ is. Als je niet uitkijkt, krijg je steeds minder zin om dingen aan te kaarten en wordt de afstand tussen jullie alleen maar groter.

Gevoel zegt iets over het effect dat de ander op je heeft

Als Jeroen ’s avonds thuis werkt dan krijgt Karin het gevoel dat zij er eigenlijk niet meer zo toe doet. Dat Karin zich zo voelt is waar – dat ze voor Jeroen niet belangrijk is heeft ze zelf ingevuld. Zij heeft bedacht hoe Jeroen over haar denkt en heeft zo van haar gevoel een feit gemaakt.

Maak jij van je gevoel ook weleens een feit? Dan is de kans groot dat je partner zich aangevallen voelt en ertegenin gaat. En wordt het een inhoudelijke discussie in plaats van een gesprek over je ervaringen.

Gevoel is altijd waar!

Als Karin tegen Jeroen over zijn werk begint en hem confronteert met ‘het feit’ dat zij niet zo belangrijk is voor hem, schiet Jeroen meteen in de verdediging. Hij komt met argumenten om te bewijzen dat het gevoel van Karin niet waar is – ze zou dat gevoel niet moeten hebben.

Maar je kunt niet beoordelen hoe je partner zich voelt …. Dat weet je partner echt zelf het beste. En daarbij valt er over gevoel niet te twisten! Je voelt wat je voelt – dat kun je niet goed of fout doen.

Nieuwsgierig zijn helpt

Kan Karin haar gevoel met Jeroen delen en op onderzoek uitgaan naar de betekenis ervan in plaats van die zelf in te vullen? Dat kan er voor zorgen dat ze een heel ander gesprek krijgen dan de welles-nietes-discussie.

Lukt het Jeroen om niet de tegenaanval te openen maar nieuwsgierig te zijn naar wat Karin bedoelt? Wil hij meer begrijpen van het gevoel van Karin? Durft hij dit met haar te bespreken?

Niet begrijpen, niet weten en vooral heel nieuwsgierig zijn helpt enorm! Grote kans dat je dan in gesprek komt met je partner over jullie relatie, over jullie ideeën en verlangens. En wordt meer en meer duidelijk hoe je jullie verbinding kunt verstevigen.

Dat is niet zo makkelijk maar wel te leren!

Therapie niet langer een taboe?

by Josephine Bots

Wanneer we last hebben met ons lijf dan gaan we naar de huisarts. En naar de fysiotherapeut, de osteopaat, de chiropractor en zo verder. Ook de voedingsdeskundige, de acupuncturist en de reikimeester zijn een aantal van ons niet vreemd meer.

Maar als we last hebben van onze emoties en gevoelens dan gaan we het vooral alleen oplossen. Door heel veel na te denken, te piekeren en vaak het zelfde rondje te maken ……

Langzaamaan lijkt daar verandering in te komen. Hoewel er nog niet makkelijk openlijk over wordt gesproken, lijkt het nu minder ‘gek’ te zijn als je een therapeut of coach bezoekt.

 

AMSTERDAM – Nederland lijkt de weg naar therapie gevonden te hebben: zo’n 40 procent van de Nederlanders heeft wel eens gebruik gemaakt van een coach, een therapeut of een psycholoog. Een op de tien geeft aan momenteel in therapie te zijn.

Vrouwen zoeken daarbij met 44 procent iets vaker professionele hulp dan mannen, die op 35 procent blijven steken.

Dat blijkt uit onderzoek van De Vos en Jansen naar de therapie-ervaring van Nederlanders.

Burn-outs

De twee belangrijkste redenen voor therapie zijn burn-outs en depressies, beide in 24 procent van de gevallen.

Daarnaast worden ook onverwerkt trauma’s, eigen gedragsproblemen of relatieproblemen genoemd als redenen voor psychische hulp.

Maar liefst 82 procent zegt achteraf veel baat te hebben gehad bij de gekozen therapie.

Het onderzoek, waaraan 536 Nederlanders hebben deelgenomen, is gedaan op initiatief van Mind Magazine.

© 24 november 2009 / NU.nl / Pauline van Lintel